Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Narcisa Stoian s-a întors din Canada în oraşul natal, la Năsăud, şi a deschis Mon Jardin Patisserie, o cofetărie cu prăjituri tradiţionale româneşti

16.04.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Cofetăria are în acest moment două locaţii – una stradală în Năsăud şi una în mall, la Bistriţa  Mon Jardin Patisserie are 14-15 sortimente de prăjituri, care se schimbă constant O prăjitură costă circa 9-10 lei.

Narcisa Stoian a locuit în Vancouver, Canada mai mulţi ani şi a reuşit să îi cucerească pe canadieni cu prăjiturile tradiţionale româneşti. Ea a deschis acolo cofetăria Transylvanian Traditions Bakery, care a funcţionat mai bine de opt ani, însă dorul de casă a adus-o înapoi la Năsăud, oraşul său natal. Ea a şi-a pus toată pasiunea şi experienţa acumulată în Canada într-un proiect antreprenorial pornit acasă şi aşa a luat naştere cofetăria Mon Jardin Patisserie, care are în prezent două locaţii.

  „Pentru mine, Năsăud înseamnă acasă şi oriunde aş fi fost plecată acasă rămâne aici, unde am copilărit şi unde este toată familia mea. În Vancouver, pentru mai bine de opt ani de zile, a funcţionat cofetăria Transylvanian Traditions Bakery. Mi-am perfecţionat reţetele, care au avut foarte mare succes, iar când am hotărât să mă întorc acasă am decis să îmi continui pasiunea. Acum avem o cofetărie cochetă şi o terasă generoasă cu un loc de joacă pentru copii. Avem două locaţii, una la Năsăud şi una la Bistriţa, în mall”, a povestit antreprenoarea.

Ea a pornit la drum cu o investiţie de 75.000 de euro, bani care au venit atât din fonduri proprii, cât şi printr-un program de finanţare pentru startup-uri. Mon Jardin Patisserie are 14-15 sortimente de prăjituri, care se schimbă constant. În plus, din cofetărie se vând şi sucuri naturale făcute in-house din zmeură, banane, ananas sau alte fructe, menţionează fondatoarea. O prăjitură costă 9-10 lei.

„Niciodată nu am crescut preţurile cu mai mult de 1 leu - 1,5 lei şi la fel vom proceda şi în continuare, chiar dacă preţurile materiilor prime au crescut, pentru că nu ne permitem să ne pierdem clienţii. Cel mai mult au crescut preţurile pentru produsele dulci, care conţin zahăr. Ciocolata a avut cea mai mare creştere de preţ”, a adăugat Narcisa Stoian.

Fiecare client are produsul vedetă propriu, mai spune aceasta, însă pentru ea, vedeta meniului rămâne savarina şi, totodată, spune că şi macarons-urile se numără printre cele mai apreciate produse.

Cofetăriei îi calcă pragul atât turişti din ţară, care ajung la Năsăud, cât şi turişti străini care sunt curioşi să guste prăjiturile tradiţionale româneşti.

Mon Jardin Patisserie are în acest moment o echipă de şapte persoane, iar unele dintre ajutoarele Narcisei Stoian au fost pregătite chiar de aceasta, venind în practică la cofetărie şi rămânând ulterior să lucreze.

„A fost foarte greu să găsesc mână de lucru calificată în acest domeniu, motiv pentru care m-am implicat activ la o şcoală din apropiere. Am înfiinţat acum patru ani şi o şcoală profesională de cofetar-patiser”, a mai spus ea.

Mon Jardin Patisserie a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 400.000 de lei, după spusele antreprenoarei, iar acest rezultat a fost într-o uşoară scădere faţă de anul 2022.

Cele mai importante lucruri pe care Narcisa Stoian le-a învăţat prin prisma experienţei din Canada sunt responsabilitatea şi respectul faţă de lege.

„Niciodată nu va pleca cineva de la noi din cofetărie fără bon fiscal. E respectul faţă de mine ca cetăţean în această ţară. Ne plătim taxele, chiar dacă la final nu rămânem în buzunar cu foarte mult. Îmi doresc ca statul să ne respecte pe noi, antreprenorii, şi să nu fim etichetaţi toţi ca fiind nişte posibili infractori.”

Deocamdată, mai spune ea, cofetăria va rămâne cu cele două locaţii existente. Însă, în viitor, antreprenoarea şi-ar dori să poată ajunge şi la Cluj cu o locaţie Mon Jardin Patisserie.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania