Business Internaţional

Prima victorie a velorevoluţiei franceze: în centrul Parisului, bicicletele devansează maşinile ca mijloc de transport. Guvernul pune la bătaie 55 milioane euro pentru creşterea producţiei locale de biciclete

Prima victorie a velorevoluţiei franceze: în centrul...

Autor: Catalina Apostoiu

29.04.2024, 00:06 156

Cu cinci ani în urmă, maşinile erau cele care monopolizau Rue de Rivoli, o arteră principală a Parisului. Acum, bicicletele sunt cele care do­mină, transportul pe două roţi câşti­gând teren, favorizat de o schimbare de paradigmă în mobilitatea urbană, scrie El Pais.

Iar velorevoluţia, promovată de autorităţile locale, începe să dea fruc­te. Un studiu recent realizat de Paris Region Institute relevă că bicicletele devansează deja maşinile ca mijloc de transport în centrul Parisului, re­prezentând 11,2% din deplasări com­parativ cu 4,3%. Un trend similar se observă în deplasările între suburbii şi centrul oraşului: 14% sunt cu bicicleta şi 11,8% cu maşina.

Din nord până în sud şi din est până în vest, harta capitalei abundă în infrastructură care conferă bicicle­tei un loc privilegiat. Parisul are peste 1.000 de km de facilităţi adaptate pentru biciclişti.

Până în 2026, oficialii locali vor ca întregul oraş să fie potrivit pentru transportul pe două roţi. În acest sens, aceştia au alocat 250 milioane de dolari, cu 100 de milioane de do­lari mai mult decât în primul mandat al primarului Anne Hidalgo. Jocurile Olimpice din vară vor servi drept ca­talizator al acestui nou „plan pentru biciclete“.

Viceprimarul pentru transport al Parisului, David Belliard, admite că sunt unele întârzieri, dar rămâne încrezător. Progresele sunt vizibile. Între 2022 şi 2023, utilizarea pistelor pentru bicicletă s-a dublat în orele de vârf, de exemplu. Obiectivul este de a se crea o reţea de piste care merg de-a lungul celor mai aglomerate linii de metrou pentru a debloca tranzitul public şi a oferi o alternativă la fel de rapidă şi sigură pentru navetişti.

Planul Parisului include şi creşterea numărului de locuri de parcare pentru biciclete. Ţinta priveşte construirea a încă 130.000 de noi locuri. Ideea este ca oamenii care trăiesc în suburbia şi iau trenul zilnic către muncă să foloească bicicleta odată ce ajung în Paris. Aceasta este una din principalele provocări din anii următori, împreună cu facilitatea unor deplasări continue între capitală şi suburbiile acesteia.

Procesul este unul de durată şi se loveşte de o oarecare opoziţie, însă morfologia oraşului se schimbă, adaptându-se la bicicletă.

Cândva o mare producătoare de biciclete, Franţa a început să le importe masiv odată cu procesul de dezindustrializare. Acum, însă, ţara vrea să-şi încurajeze producţia locală.

Guvernul francez a lansat recent un apel de proiecte de 55 milioane de euro pentru a stimula industria franceză a bicicletelor, notează Le Figaro.

Pentru relansarea producţiei, apelul lansat în cadrul planului „Franţa 2030“ îi va ajuta pe producători să finalizeze investiţii în modernizarea sau extinderea fabricilor.

Guvernul şi-a stabilit un obiectiv foarte ambiţios: 1,4 milioane de biciclete asamblate pe an până în 2027 şi cel puţin 2 milioane de biciclete pe an până în 2030.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO