Business sportiv

Business sportiv. De ce cluburile sportive ar trebui să fie conduse de manageri? Ionuţ Georgescu, manager CSO Voluntari: De multe ori, cluburile sunt conduse de foşti sportivi, nimeni nu le contestă performanţele, dar managementul are caracteristici diferite. Sportivii sunt foarte individualişti, pe când rolul managerilor este să vadă scopul comun al tuturor

03.05.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

La 36 de ani, Ionuţ Georgescu se află deja la al patrulea club în conducerea căruia se află Deşi a fost pasionat de sport, în special de baschet, a practicat sportul doar la nivel de juniori, fără să ajungă la înalte performanţe Terenul pe care a ales să joace la performanţe înalte a fost cel al managerilor din sport.

Multe cluburi sportive din România au la conducerea lor foşti sportivi de performanţă, care au reuşit să obţină rezultate notabile în carierele lor de sportivi. Una din cele mai mari probleme ale sportului românesc este lipsa managementului sportiv, cluburi care să fie conduse precum nişte companii şi care nu doar să atingă performanţele cele mai înalte, dar şi să obţină venituri care să îi permită existenţa. Ionuţ Georgescu, manager al clubului CSO Voluntari Baschet, este de părere că experienţa pe teren a unui manager nu este absolut necesară, astfel că abilităţile sale ţin mai mult de coagularea echipei şi de antrenarea tuturor celor implicaţi în clubul sportiv către un scop comun.

„Nimeni nu le contestă performanţele pe care ei le-au obţinut în cariera sportivă, însă managementul are anumite caracteristici, e nevoie de un tip de gândire diferit. Experienţa în sport poate fi un plus, dar nu poate fi fundaţia. Sportivii, în general, sunt individualişti, au un ego foarte mare. Rolul unui manager este să vadă scopul comun, care să servească tuturor obiectivelor individuale pe care membrii echipei le au. Într-un vestiar, găseşti cele mai diverse şi mai puternice personalităţi. Managementul înglobează coordonarea tuturor departamentelor. Trebuie să ai cunoştinţe pentru fiecare domeniu în parte. Nu trebuie să fii expert, nu este o profesie de one man show, e important să ştie să delege”, spune pentru ZF Ionuţ Georgescu.

La 36 de ani, Ionuţ Georgescu se află deja la al patrulea club în conducerea căruia se află. Deşi a fost pasionat de sport, în special de baschet, a practicat sportul doar la nivel de juniori, fără să ajungă la înalte performanţe. La 15 ani a îmbinat pasiunea pentru sport cu scrisul şi a început să publice articole în presa locală din Ploieşti. Ulterior, Ionuţ Georgescu a devenit ofiţer de presă pentru CSU Asesoft Ploieşti, campioana României la acea vreme, până în 2015, când a decis să plece la Bucureşti, la Steaua CSM EximBank Bucureşti, unde a fost numit general manager.

Trei ani mai târziu, el a ales să meargă la BC CSU Sibiu, un club cu o comunitate foarte apropiată de fenomenul baschetbalistic. Din 2021, Ionuţ Georgescu este managerul CSO Voluntari, unde are contract valabil pentru patru sezoane.

Din experienţă Ionuţ Georgescu a avut câte ceva de învăţat, de la a lucra sub presiune la a aduce performanţe şi a crea o comunitate în jurul clubului.

Ionuţ Georgescu este de părere că prea multe cluburi sportive sunt finanţate din bani publici, lucru care nu este benefic, contrar părerilor generale.

„Cluburile şi managerii acestor cluburi trebuie responsabilizaţi pentru bani pe care îi primesc. Atunci când o entitate publică finanţează un proiect, trebuie ca toată lumea să înţeleagă de ce o face şi care sunt aşteptările. Nu este în regulă ca cineva să bage câteva milioane de euro într-un club pentru a avea rezultate sportive şi atât.

Într-un campionat, doar trei echipe sunt medaliate. Nu cred că merită investiţi atât de mulţi bani dacă urmăreşti doar rezultatul sportiv”, spune Ionuţ Georgescu.

Pentru fiecare investiţie din banii publici trebuie să existe un efect real pozitiv asupra comunităţii folosind sportul ca un pilon pentru zona de educaţie şi sănătate.

„Un club care beneficiază de banii primăriei ar trebui să se implice mai mult în proiecte de CSR, care să popularizeze sportul de masă şi valorile lui. Trebuie să faci din sport coechipierul familiei.“

„Trebuie ca mama şi tata trebuie să vadă în clubul sportiv şi în antrenor prietenul la care se pot duce să vorbească despre problemele copilului şi cum îl pot ajuta pe acesta să devină mai bun”, adaugă Ionuţ Georgescu.

Una dintre cele mai mari probleme ale cluburilor sportive locale ţine de lipsa finanţărilor, chiar dacă acestea nu ar trebui să vină în pricipal din banii publici, managerii cluburilor sportive ar trebui să gândească strategicii pentru a face din club un business. Puţine cluburi atrag alături de ele sponsori din rândul marilor companii, care au capacitate de a le susţine pe termen lung cu sume importante de bani. Totuşi, Ionuţ Georgescu este de părere că responsabilitatea managerilor, pe lângă atragerea banilor sponsorilor, este de a crea o identitate şi o comunitate în jurul cluburilor.

„Restul cluburilor ar trebui să îşi formeze şi finiseze o identitate. Nu putem fi toţi la fel, dar hai să vedem cine suntem noi, cine suntem noi şi de ce facem treaba asta în fiecare zi ce mergem la muncă? Cea mai mare boală a sportului românesc este trecerea timpului. A mai trecut un an, a fost fost semnat un buget. Se joacă la trecerea timpului. La Sibiu, clubul era finanţat de Ministerul Educaţiei, iar oraşul gravita în jurul acelui club. Atunci misiunea noastră a fost să ne facem mândri fanii. Nu puteam să îi facem doar prin rezultate, era imposibil, nu poţi câştiga fiecare meci şi atunci ne-am apropiat de ei prin diferite căi. Abonaţii noştri aveau parte de multe facilităţi, mergeam la zilele de naştere ale copiilor lor, aveau diferite experienţe cu jucătorii clubului”, explică Ionuţ Georgescu.

Crearea unei comunităţi şi fidelizarea fanilor prin diverse metode poate reprezenta o sursă de venit importantă pentru un club sportiv. Cu o strategie bine pusă la punct şi cu obiective clare, clubul sportiv poate să aibă o importantă sursă de venit chiar de la fani.

„La CSU Sibiu aveam 12 produse co-branded, aveai eclerul CSU Sibiu, la cinematograf proiectam miecuri din deplasare, tot acolo aveam diferite meniuri de popcorn şi nachos. Am încheiat un parteneriat şi cu Dabo Doner şi aveam meniul nostru. Aveam aceste venituri, câştigam bani, dar dincolo de acest aspect, eram prezenţi în viaţa oamenilor în fiecare zi”, mai spune Ionuţ Georgescu.

O comunitate puternică în jurul unui club sportiv poate atrage după sine şi convingerea sponsorilor de a sprijini clubul. Entităţile sportive din România ar trebui să lucreze tot mai mult la astfel de strategii, este de părere Ionuţ Georgescu, astfel ar putea reduce din presiunea pusă de lipsa finanţărilor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet