Retail&Agrobusiness

Fermier din Ilfov: Este mai rentabil să vinzi în automate de lapte decât la procesatorii mari, dar românii preferă să cumpere lapte din magazine. Supermarketurile au îngenuncheat fermierii români

Fermier din Ilfov: Este mai rentabil să vinzi în...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

13.08.2017, 21:20 1378

Peste 500 de automate de lapte există în ţară, toate fiind deţinute de mici fermieri care au câteva vaci, iar mai puţin de 10% au peste 100 de vaci.

COSTEL Caraş, care deţine împreună cu familia o fermă în Brăneşti (jud. Ilfov) cu 140 de capete de bovine, spune că a decis să retragă 14 din cele 18 automate de lapte pe care le avea în zona Capitalei din cauza faptul că românii preferă să cumpere lapte din supermarketuri.

„Nu prea se vinde laptele la automate. Iniţial, am sperat că se va vinde laptele pe care îl fac în fermă în aceste automate pentru că laptele nu este procesat, nu are alte lucruri adăugate în el şi credeam că oamenii apreciază asta. Decizia de a permite fermierilor să vândă direct către consumator a fost gândită tocmai ca să crească vânzările micilor fermieri, dar românii nu apreciază acest tip de lapte, ci preferă să cumpere din supermarketuri”, a declarat fermierul, care mai are în prezent 4 automate de lapte în Capitală.

De altfel, în Capitală sunt peste 50 de automate de lapte crud, conform datelor de la Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA). În total, în România au aviz pentru a funcţiona peste 500 de astfel de dozatoare.

Ferma din Brăneşti livrează în prezent cea mai mare parte din lapte către un procesator mic, după ce  anterior a lucrat cu o companie mare din domeniul lactatelor. Zilnic, ferma produce 700-800 de litri de lapte.

„Lucrez cu un procesator foarte mic pentru că nu am cantităţi mari pentru a lucra cu unul mare.

Marii procesatori negociază preţul foarte dur, au nişte prretenţii absurse şi în plus au început să lucreze cu fermele mari, cu câteva sute de vaci.

Însă, România are un număr redus de ferme mari luând în calcul posibilităţile pe care le are ca ţară, dar  preferăm  să  importăm”,  mai  spune antreprenorul, care deţine alături de familia sa Ferma Caralact. Costel Caraş spune că în medie chiria pentru un automat de lapte este de 100 de euro,  iar  în  unele  cazuri  se  plăteşte  şi  energia electrică pe care o consumă dozatorul. O sticlă cu lapte de 1,5 litri costă 6 lei. Laptele vine, în cazul automatelor fermei Caralact, „la pachet“ cu sticlă.

În magazine, un litru de lapte ambalat are un preţ de cel puţin 2,5 lei în cazul mărcilor private sau al celor mai puţin cunoscute, iar în cazul brandurilor consacrate preţul poate depăşi 5 lei.

„Sigur că profitul ar fi mai mare dacă s-ar vinde o cantitate mai mare la automate, dar dacă se vinde puţin cheltuielile sunt foarte mari şi nu poţi să le acoperi.“

Costel Caraş afirmă că a retras automatele pentru că îl costau mai mult chiria şi distribuţia decât încasa din vânzările de lapte.

„Sunt automate unde vindem circa 40-50 de sticle pe zi şi sunt automate unde vindem doar 10-15  sticle  pe  zi,  iar  în  ultimul  caz  nu  se  poate considera că se face business. Ar trebui să vindem zilnic  60-70 de sticle, cam 100 de litri, ca să rămânem cu ceva profit. Dar sub 100 de litri nu este rentabil. Laptele din Germania, din Ungaria se  vinde, dar al nostru nu”, a subliniat el.

Antreprenorul adăugă faptul că mulţi fermieri au decis să retragă automatele de pe piaţă din cauza încasărilor mici. Piaţa lactatelor este una foarte fragmentată, cu mulţi jucători mici care nu au puterea să intre în marile magazine cu propriile branduri. De asemenea, el spune că a împărţit pliante publicitare în jurul locaţiilor cu automate pentru a promova businessul, însă acest lucru nu a adus niciun rezultat

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO