Companii

Supliment Retail. Analiză. Eficienţa din retailul românesc. Cine are cei mai productivi angajaţi din comerţul modern local?

Supliment Retail. Analiză. Eficienţa din retailul...

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:06 162

♦ Fiecare salariat al Metro a adus companiei vânzări de 2,6 mil. lei, de aproape 2,5 ori mai mari decât media industriei ♦ Codaşi au fost salariaţii Cora, retailer care a ieşit din piaţă anul trecut.

Fiecare angajat din comerţul modern local a contribuit, în medie, cu 1,1 mil. lei la vânzările industriei din 2022, cele mai recente date dis­po­nibile. Spre comparaţie, în anul an­terior, productivitatea medie în sector a fost de 900.000 de lei per om.

Această creştere de 22,2% a fost posibilă într-un an marcat de scumpiri record, de dobânzi mai mari şi de prudenţă în consum. Cum s-a întâmplat asta? Cifra de afaceri cumulată a celor zece reţele analizate de ZF a urcat la un pas de 100 mld. lei, după un plus de 18,5%, într-un an cu inflaţie record, de peste 16% la final de 2022. Pe de altă parte, numărul de salariaţi s-a redus uşor, cu 1.500, la sub 88.000 de oameni, în aceeaşi perioadă.

Jumătate dintre companiile incluse în această analiză au raportat la final de 2022 mai puţini angajaţi pe ştatele de plată decât în aceeaşi perioadă a anului anterior. Acest lucru a avut loc într-o industrie cunoscută pentru fluctuaţia sa majoră de personal, de până la 25%. Asta înseamnă că unu din patru salariaţi îşi schimbă locul de muncă într-un an.

Locurile lăsate libere de unele dintre aceste plecări nu au mai fost acoperite, companiile din comerţul alimentar modern mizând pe eficientizarea operaţiunilor şi pe integrarea tehnologiei tot mai mult în business, fie că e vorba de case de marcat de tip self-checkout, fie de procedee din back office, mai puţin vizibile cu ochiul liber. Acest demers a făcut ca productivitatea în sector să crească.

Evoluţia nu este însă uniformă. Spre exemplu, în cazul Cora şi Selgros, cei mai mici actori din comerţul modern local după cifra de afaceri din 2022, productivitatea a stagnat. În cazul tuturor celorlalţi a crescut, valoarea variind între 0,6 milioane de lei şi 2,6 milioane de lei per persoană.

Fiecare salariat al Metro a adus companiei vânzări de 2,6 mil. lei, de aproape 2,5 ori peste media industriei. Codaşi au fost salariaţii Cora, retailer care a ieşit din piaţă între timp, după ce operaţiunile locale au fost preluate de Carrefour anul trecut. La nivel de 2022 însă, Cora activa în piaţă, aşa că retailerul a fost păstrat în analiză.

Metro are în România 3.600 de salariaţi, un număr relativ constant, şi are afaceri în creştere, până la 9,34 mld. lei în 2022. Avansul este unul organic, ceea ce înseamnă că grupul nu se extinde ca număr de magazine, motiv pentru care nici numărul de angajaţi nu variază.

Trebuie însă menţionat însă că Metro, spre deosebire de majoritatea actorilor din comerţul modern local, nu activează în retail, ci în segmentul cash&carry, ceea ce înseamnă că se adresează revânzătorilor şi operatorilor HoReCa, nu direct consumatorului final.

Acelaşi model îl are însă şi Selgros, care la rândul său nu mizează pe expansiune puternică, păstrând reţeaua de magazine constantă în ultimii ani. Totuşi, productivitatea oamenilor e de aproape trei ori mai mică decât la Metro şi este chiar sub media industriei. Compania a avut în 2022 sub 2.500 de salariaţi, cu 100 mai puţini decât anterior, iar fiecare a vândut de 900.000 de lei.

Cinci reţele din comerţul modern local au vânzări per angajat de peste 1 milion de lei în medie, este vorba de Metro, Lidl, Kaufland, Penny şi Carrefour, companiile fiind amintite în ordinea productivităţii. Doar primele patru stau la nivelul mediei sau peste media sectorului.

Totuşi, sunt lanţuri precum Profi care şi-au majorat rapid vânzările per salariat (plus aproape 50%), iar asta într-un an când compania s-a pregătit de vânzare. Reţeaua a fost vândută în 2023 de către fondul de investiţii MidEuropa către grupul Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image. Dealul e pe masa Consiliului Concurenţei.

Productivitatea a urcat de la 600.000 de lei per om la 900.000 de lei/ om, depăşind-o pe cea a Mega Image (800.000 de lei/salariat).

Calculele ZF pornesc de la numărul mediu de salariaţi pe anul în curs şi de la vânzările obţinute de fiecare companie în parte, astfel că nu se ţine cont, spre exemplu, de data în care o persoană s-a angajat în companie.

Iar în final, analiza Ziarului Financiar arată că lanţurile de hipermarketuri şi supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă sau cash & carry şi-au eficientizat businessurile într-un an în care au continuat să deschidă magazine şi să îşi majoreze vânzările, fără însă a ţine pasul şi cu angajările.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO