Romani in afara granitelor

Angela Creţu, vicepreşedinte Europa Centrală, Avon: Managerii români au ambiţii mai mari şi găsesc soluţii acolo unde problemele par fără rezolvare

23.05.2018, 00:08 Autor: Roxana Petrescu

♦ În ultimii zece ani, Angela Creţu a călătorit, prin intermediul funcţiilor ocupate, în mai toată lumea, iar din toamna anului 2016 a devenit vicepreşedinte pe Europa Centrală în cadrul grupului de produse cosmetice Avon, un business de 5,7 miliarde de dolari, lider de piaţă în România. În acest moment, ea supervizează 19 pieţe, printre care şi cea locală, fiind unul dintre cei mai cunoscuţi manageri români de peste graniţe. După o experienţă de aproape 20 de ani în cadrul Avon, Angela Creţu spune că „dictatorii“ din domeniu, care spun mereu cum trebuie să arate cineva, încep să-şi piardă impactul, aceasta fiind doar una dintre tendinţele care vor revoluţiona industria frumuseţii pe termen lung.  

Absolventă a Facultăţii de cibernetică economică din cadrul Academiei de Studii Economice, Angela Creţu decide destul de rapid că locul în care se simte cel mai bine din punct de vedere profesional sunt vânzările.

Îşi începe cariera la Avon în 1998 ca area sales manager în Constanţa.

„Am avut încredere că îmi voi construi cariera după voinţa şi rezultatele mele, fără să fiu «favorita» niciunui şef. După câţiva ani, directorul general m-a chemat la el şi m-a întrebat dacă vreau să merg în Serbia. Am răspuns direct da fără să clipesc presupunând că este vorba de un training. Am aflat însă abia după ce am ieşit de la el din birou că invitaţia presupunea să mă mut cu familia în Serbia. Nu am dat înapoi şi cred că această decizie a fost cea mai bună din viaţa mea profesională“, spune Angela Creţu.

Au urmat echipe din America, Rusia, Europa Centrală şi de Est, Orientul Mijlociu şi Africa.

„Am avut roluri de leadership strategic la nivel global şi de general management de grupuri cu cifră de afaceri de până la un miliard de dolari şi mii de angajaţi.“

 

Cele mai importante lecţii

În total sunt zece ani de când Angela Creţu a devenit manager global, dar spune că sunt câteva experienţe care s-au transformat în lecţii pentru managerul care a devenit azi.

„Prima lecţie: America şi puterea interacţiunilor sociale. Aveam cam 35 de ani, rezultate puternice construite pe un set de valori care aveau în centru spiritul est-european în care cam spui ce gândeşti destul de direct. M-am lovit de norme sociale radical diferite şi mi-am resetat stilul de leadership dezvoltând noi abilităţi de negociere şi comunicare.“

Turcia şi Orientul Mijlociu au completat această lecţie, mai ales datorită dinamicii uluitoare care caracterizează aceste pieţe.

„Acţionând în pieţe volatile, mi-am modelat abordarea profesională şi socială, orientându-mi întreaga energie în înţelegerea dinamicii rapide şi destul de imprevizibile a situaţiilor cu care ne confruntam şi angajarea informaţiilor, resurselor şi echipelor în răspunsuri tactice, de urgenţă. Era nevoie de măsuri agile şi decisive, de o capacitate de a şti în timp real ce se întâmpla şi de a te repoziţiona foarte rapid. Motivarea oamenilor în astfel de situaţii similare cu cele de management al crizei cerea construirea unei încrederi aproape oarbe, de o energie specială şi a unei tării de caracter peste standardele obişnuite.“ Expunerea la un astfel de traseu internaţional a învăţat-o pe Angela Creţu că izolarea într-o prejudecată vine la pachet doar cu un sentiment fals de siguranţă, eliminând astfel căi cu cunoaştere esenţiale.

„Am îmbrăcat abaya şi am lucrat cot la cot cu femei în Arabia Saudită şi am tras tricoul roz pe mine şi strigat în marşuri de solidaritate alături de femei în America, am intrat în case de lut în Africa de Sud şi în case de lux în Rusia, am râs şi am plâns învăţând din miile de poveşti de viaţă pe care le-am îmbrăţişat ca şi cum ar fi fost ale mele.“

 

Manager made in Ro

La final, după această experienţă, Angela Creţu nu poate spune dacă managerii români au ceva specific în ADN-ul lor, dar cert este că nu se lasă prinşi în tipare rigide, sunt creativi şi curioşi. 

„Cred că managerii români au ambiţii mai mari, alimentate de experienţele din plan local, găsesc soluţii acolo unde problemele par fără rezolvare şi sunt mult mai apropiaţi de oameni deoarece relaţiile sociale sunt prioritare pentru noi. Cred că toată lumea a înţeles că leadership-ul stă în performanţă, nu în numele ţării din cartea de identitate.“

Revenind la businessul pe care îl conduce, industria cosmeticelor trece printr-una din cele mai interesante revoluţii din istorie.

Tiparul unic de femeie perfectă s-a declinat în zeci, sute de prototipuri. Silueta ideală nu mai există, aritmetica frumuseţii transformându-se dintr-o formulă singulară într-o reţetă personalizată.

„Un brand bine targetat nu va mai fi de ajuns, ci întreaga experienţă în jurul unui produs, de la acces la cumpărare şi postutilizare, va face diferenţa între jucătorii din piaţă. Femeile nu mai văd frumuseţea ca o culoare aplicată pe buze sau nişte ochi mai bine conturaţi, ci în mod holistic, ca pe o stare şi o exprimare a propriilor valori. Dictatorii în industria de cosmetice, cei care nu ezită să ne arate în fiecare reclamă cum TREBUIE să arătăm, îşi vor dilua impactul mai rapid decât o anticipează în acest moment.“

 

Sfaturi pentru noua generaţie de manageri

Angela Creţu este convinsă că era care urmează este cea a exprimării individualităţii.

„Vom fi martorii unei eliberări de sub dictatura photoshopului şi a standardelor de formă fără conţinut. Această evoluţie va schimba canalele de acces, influenţa celebrităţilor, poziţionarea brandurilor şi ritmul de inovaţie. Asistăm la o etapă fascinantă în industria noastră.“

În acest context, misiunea Angelei Creţu este de a creşte cota de piaţă a regiunii pe care o conduce, scopul fiind ca aceasta să devină lider în portofoliul global al grupului Avon.

Strategia de creştere include dezvoltarea digitală, dar şi alianţe strategice.

„Suntem în plină transformare a modelul de business către beauty social selling, schimbarea care va aduce rolul tehnologiei la un alt nivel în companie. Ne dorim un acces facil cu recomandare personalizată şi cu o experienţă în ton cu cerinţele femeilor moderne. Pe lista noastră se află şi alianţele strategice cu producătorii de digital pentru beauty apps şi gadget-uri şi, nu în ultimul rând, cu producătorii de fashion.“

La final, Angela Creţu spune că mai are un rol din funcţia pe care o ocupă acum, acela de conector între resurse şi echipe.

„I-aş sfătui pe tineri să îşi construiască multe experienţe de practică în diverse industrii, fie că sunt companii sau ONG-uri. Să nu se lase agăţaţi doar de un domeniu, să experimenteze, să înveţe.“

Angela Creţu mai spune că mereu îşi caută mentori din generaţia mai tânără, de la care consideră că are multe de învăţat, mai ales din întrebările lor.

„Managerilor români care sunt indecişi în privinţa unei experienţe internaţionale le-aş spune că dacă ştiu exact cine sunt şi ţin busola propriilor valori în timp ce îşi lasă curiozitatea şi respectul pentru nou să le definească explorările, au deja ingredientele pentru succes.“

 

Ce spune Angela Creţu, vicepreşedinte pe Europa Centrală al Avon, despre:

ADN-ul managerilor români:

„Cred că managerii români au ambiţii mai mari, alimentate de experienţele din plan local, găsesc soluţii acolo unde problemele par fără rezolvare şi sunt mult mai apropiaţi de oameni deoarece relaţiile sociale sunt prioritare pentru noi. Cred că toată lumea a înţeles că leadership-ul stă în performanţă, nu în numele ţării din cardul de identitate.”

Viitorul frumuseţii

„Femeile nu mai văd frumuseţea ca o culoare aplicată pe buze sau nişte ochi mai bine conturaţi, ci în mod holistic, ca pe o stare şi o exprimare a propriilor valori. Dictatorii în industria de cosmetice, cei care nu ezită să ne arate în fiecare reclamă cum TREBUIE să arătăm, îşi vor dilua impactul mai rapid decât o anticipează în acest moment.”

Tinerele generaţii

„I-aş sfătui pe tineri să îşi construiască multe experienţe de practică în diverse industrii, fie că sunt companii sau ONG-uri. Să nu se lase agăţaţi doar de un domeniu, să experimenteze, să înveţe.”

 

„Români în afara graniţelor“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar la iniţiativa Ion Ţiriac.

O campanie Ziarul Financiar la inițiativa X