ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Raluca Voicu, Franchwise: Tot mai multe companii antreprenoriale îşi doresc extinderea în afara ţării. Un proiect de dezvoltare în franciză dincolo de graniţe durează între 12 şi 18 luni

28.03.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Franciza nu mai e metoda clasică de parteneriat, ci înseamnă antreprenoriat colaborativ Din ce în ce mai mulţi fondatori de branduri susţin prin finanţare partenerii, lucru care nu exista până acum.

Tot mai multe companii antreprenoriale româneşti îşi doresc o extindere în afara ţării, însă pentru o astfel de dezvoltare este nevoie, în primul rând, de răbdare, multă disciplină şi pregătire. Doar astfel, un antreprenor poate scala businessul în afara graniţelor.

Pregătirea unui proiect de extindere internaţională prin intermediul francizei durează, în medie, între 12 şi 18 luni, spune Raluca Voicu, cofondator al Franchwise, un business specializat în domeniu.

În general, la aceste tipuri de dezvoltări se uită brandurile care nu mai au loc de extindere pe plan local sau cele care găsesc mult mai avantajoasă o expansiune în afara ţării, în zone unde puterea de cumpărare este mai mare decât în România.

„Putem vorbi şi de businessuri pentru care a devenit scump să se extindă local, pentru că au bunuri sau servicii care presupun centre de producţie ori centre logistice regionale. Încă ducem lipsă de o conectare bună a oraşelor şi atunci devine foarte scump să te extinzi la nivel naţional. Astfel, ajungi să te gândeşti dacă bunul tău are potenţial sau are mai multă piaţă în afara graniţelor“, adaugă Raluca Voicu, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

 

Cine poate face pasul?

Raluca Voicu este de părere că cel puţin zece branduri autohtone au potenţial să se extindă în afara ţării. Un avantaj pe care antreprenorii locali îl au în expansiunea internaţională îl reprezintă faptul că ei pot opera cu costuri mai scăzute. Spre exemplu, proiectele de arhitectură sau anumiţi furnizori provin din România, unde costurile sunt mai mici faţă de alte pieţe europene. Astfel, costurile de investiţii în capitalele internaţionale pot fi reduse cu circa

30-40%, spune ea.

Dacă acum câţiva ani problema principală a businessurilor româneşti care aveau vise internaţionale ţinea de surse de finanţare şi de capitaluri, astăzi cel mai important impediment este resursa umană.

„Accesul la bani şi la resurse financiare există, dacă ai un business solid sunt fonduri care vin către tine. Însă accesul la oameni care să creadă în produsul tău şi să îl ducă mai departe la acelaşi nivel la care te aştepţi tu este din ce în ce mai redus“, spune Raluca Voicu.

Una dintre cele mai bune strategii pentru antreprenori când vine vorba de dezvoltarea în afara ţării, spune Raluca Voicu, este să intre mai întâi în pieţele din regiune.

 

Unde, cum, când?

„E important să mergi mai întâi în Europa, în regiune. Dezvolţi businessul în două-trei pieţe, dovedeşti ce poţi face printr-o prezenţă de care tu, în primul rând, ca antreprenor, eşti mândru. După două-trei de ani de muncă, poţi merge şi în alte zone“, spune antreprenoarea care a dezvoltat afacerea Franchwise alături de Paul Voicu.

Câteva dintre brandurile cu care colaborează Franchwise pentru extinderea în afara ţării sunt French Revolution, lanţul de cofetării specializate în ecleruri, Tucano - lanţ de cafenele de specialitate - şi Tudor Personal Tailor - business specializat în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi.

French Revolution se extinde în afara ţării cu un prim magazin în Dublin, care va fi deschis în vara acestui an. Tucano are deja o prezenţă internaţională în şase ţări, însă businessul îşi doreşte o consolidare în pieţele în care este prezent, pe când Tudor Personal Tailor analizează statele care s-ar potrivi cel mai bine afacerii.

 

O piaţă în dezvoltare

Industria francizelor din România se află în continuă schimbare, iar modul în care îşi francizează antreprenorii români businessurile s-a schimbat semnificativ faţă de acum cinci ani, spune cofondatoarea Franchwise. Dacă înainte francizarea era văzută doar ca o modalitate de a găsi un partener pentru extinderea businessului, acum franciza are la bază colaborarea între francizor şi francizat.

„Franciza nu mai e metoda aceea clasică prin care găsesc un partener, el îşi asumă toate riscurile, iar eu îi dau un business. Franciza înseamnă antreprenoriat colaborativ. Nu cred că poţi de unul sigur să ai rezultate remarcabile. Eu, ca antre­prenor, plec din Bucureşti, unde mi-am dovedit produsul, dar mă duc undeva unde nu ştiu cum se întâmplă lucrurile. Puterea lui împreună este mare. E important să găseşti un partener care ştie unde se dă ora exactă, unde ar trebui să îţi poziţionezi produsul ca preţ, unde sunt spaţiile potrivite, cum sunt oamenii. Capacitatea unui partener local este că, dacă e bine ancorat, îţi poate salva timp şi bani.“

Spre deosebire de acum cinci ani, piaţa francizelor s-a schimbat semnificativ. Afacerile locale, faţă de cele din afară, sunt mult mai dispuse să colaboreze cu partenerii francizaţi. Antreprenorii sunt mai dispuşi să îi sprijine pe aceştia din urmă în dezvoltarea businessului. Dacă în trecut oamenii de afaceri transferau un manual al businessului şi o serie de cunoştinţe, acum sunt dipuşi să îi sprijine pe parteneri chiar şi cu finanţare.

„Antreprenorii români îşi doresc să reuşească. În alte proiecte vedem că francizaţii primesc un manual, un transfer de know-how. Se deschide afacerea, iar apoi partenerul este singur. În cazul unor antreprenori români. mergem până la asista negocieri de locaţii din birourile din Bucureşti“, explică ea.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor