ZF IT Generation

ZF IT Generation. Adrian Docea, fondator Nordensa – platformă pentru susţinerea jucătorilor de fotbal: Vrem să luăm o nouă finanţare în valoare de 1,5 milioane de euro. Acum avem o evaluare de 15 milioane de euro, iar pe termen mediu vrem să ajungem la statutul de unicorn

12 apr 2024 Autor: Ioana Nita

De la lansarea platformei în vara lui 2022 şi până în prezent, pe Nordensa au fost listaţi şapte jucători tineri de fotbal din diferite ţări din Africa şi Orientul Mijlociu ♦ Nordensa oferă sprijin financiar pentru costurile aferente probelor, salariul jucătorului în primul an şi servicii de dezvoltare personală şi sportivă.

Nordensa, start-up-ul din Cluj-Napoca care a dezvoltat o platformă online ce le oferă fanilor posi­bilitatea de a investi în tineri jucători de fotbal, are acum în derulare o rundă de finanţare de tip brigde în care vizează atragerea a 1,5 milioane de euro, proiectul fiind evaluat în prezent la 15 milioane de euro. Până acum, start-up-ul a atras investiţii în valoare totală de 1,65 milioane de euro de la mai mulţi business angels şi fonduri de investiţii din străinătate, dar şi din România. Printre investitori se numără Vertical Seven Group, Cabrio Investment, DMA Development, David Lumby, Lasse Vibe, Emiliano Marcondes, Mads Davidsen, V7 Capital, Rebel Ventures, Voicu Oprean (Arobs) şi business angels din grupurile locale Growceanu şi TAN (Transylvania Angels Network).

„Avem în continuare nevoie de resurse aşa că am deschis o rundă de tip bridge în care ţintim suma de 1,5 milioane de euro. Noi suntem evaluaţi deja la 15 milioane de euro. Nu suntem un start-up cu o evaluare mică, dar nici nu ne-am considerat un start-up est-european sau românesc de la bun început. Ne uităm la standarde internaţionale pentru că echipa e de asemenea natură şi pentru că proiectul deja are relevanţă globală. Ştiu că în Europa evaluările sunt mai mici, dar noi am început de la o evaluare de 7,5 milioane euro din prima zi. Adică ştiu că asta sună strigător la cer pentru un investitor, dar până la urmă noi vrem să fim un unicorn în patru ani“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Adrian Docea, fondator al Nordensa.

El are o experienţă de peste 20 de ani în marketing, având din 2014 şi propriul business de consultanţă de brand pentru start-up-uri tech – Heraldist. Iar din 2022 Docea a pus bazele proiectului Nordensa, ideea fiind să le ofere fanilor fotbalului şi „ceva palpabil“, mai exact posibilitatea de a susţine financiar un jucător tânăr pentru ca mai apoi să câştige la rândul lor din veniturile jucătorului de fotbal pe măsură ce acesta avansează în carieră.

„Conceptul Nordensa este foarte simplu. Vrem ca fanii să poată susţine tineri jucători din toată lumea şi când aceşti tineri jucători îşi încep cariera de succes în Europa, fanii care i-au susţinut primesc nişte recompense financiare pentru faptul că au crezut în acei tineri jucători când poate nimeni altcineva nu credea. Deci asta face Nordensa: punem laolaltă fanii fotbalului şi aceste tinere talente pe care noi le alegem cu foarte multă responsabilitate. Adică jucătorii pe care-i listăm sunt adevăr foarte buni. Avem o echipă de scouting foarte competentă – sunt oameni care au lucrat la cluburi foarte mari din Europa, gen Bayern, Arsenal, Porto ş.a.m.d., unde au avut poziţii de top. Şi atunci ne asigurăm că listăm jucători foarte talentaţi“, a explicat el.

Pentru a face scouting, specialiştii atraşi în echipa Nordensa folosesc date sportive şi algoritmi, pe baza cărora aleg jucătorii de fotbal pe care îi listează în platformă.

Cum funcţionează însă platforma Nordensa mai exact? Practic, fanii pot contribui cu sume începând de la 30 euro pentru a sprijini tineri jucători de fotbal, iar apoi pe o perioadă de 5 ani ei primesc 8% din câştigurile fotbalistului susţinut. Conceptul se aseamănă într-o oarecare măsură campaniilor de crowdfunding pentru start-up-uri.

„Avem campanii deschise, iar atunci când se termină cele 1.000 de <<share-uri>> - părţi sociale într-un joint venture între Nordensa şi fani -  disponibile pentru fiecare jucător, nu mai poţi investi pentru că nu mai sunt <<share-uri>> disponibile. Partea faină e că noi listăm jucători tot timpul, adică tot timpul vei găsi nişte tinere talente pe care poţi să le susţii”, a punctat Docea.

De la lansarea platformei în vara lui 2022 şi până în prezent, pe Nordensa au fost listaţi 7 jucători tineri de fotbal din diferite ţări din Africa şi Orientul Mijlociu. Start-up-ul se axează pe pieţele din Africa, Orientul Mijlociu şi America de Sud, unde caută jucători de fotbal sub 23 de ani.

Odată primite finanţările de la fani, Nordensa foloseşte banii pentru a acoperi costurile aferente perioadei de „trial” (perioada de testare şi recrutare de către cluburi) – vize, transport, cazare, etc. -, salariul jucătorului în primul an sau pentru diferite servicii de dezvoltare personală şi sportivă, în funcţie de ce anume are nevoie fotbalistul pentru a evolua în carieră.

Primul sportiv listat pe platformă – mijlocaşul camerunez Joseph Iyendjock - a devenit anul trecut şi primul fotbalist din lume susţinut de suporteri care a semnat cu un club european de fotbal, fiind transferat prin intermediul Nordensa la clubul Dinamo Tbilisi.

„Pentru primul jucător listat s-au vândut <<share-urile>> în circa nouă zile. E o proveste foarte interesantă fiindcă jucătorul acesta ne-a ajutat să avem o acoperie media globală destul de rapidă. El este primul jucător din istoria fotbalului care e susţinut de fani pentru un transfer internaţional. Adică asta în sine e o premieră şi faptul că Nordensa e prima platformă care reuşeşte aşa ceva. Dar şi povestea lui e foarte interesantă. El are un background destul de dificil, este orfan şi îşi creşte singur fraţii.”

În prezent, platforma Nordensa este disponibilă ca aplicaţie mobilă pentru iOS şi Andorid, dar şi ca aplicaţie web, iar până acum sunt peste 5.000 de persoane care au descărcat aplicaţia.

Ca şi modalitate de monetizare, Nordensa percepe în prezent un comision de 10% din tranzacţiile efectuate în platformă, iar spre finalul anului vrea să introducă şi alte surse de venit bazate pe subscripţii.

„Spre exemplu, plănuim să introducem un abonament în care să oferim nişte date foarte avansate de scouting pentru un segment mai mic de fani care sunt interesaţi să analizeze absolut tot, să vadă ei cum se îmbunătăţeşte pasa şi atunci să aleagă în cunoştinţă de cauză jucătorii în care să investească”, a precizat fondatorul Nordensa, adăugând că echipa lucrează la o serie de funcţionalităţi noi care să ofere o experienţă mai interactivă în aplicaţie.

De asemenea, start-up-ul intenţionează să dezvolte în continuare parteneriate cu cluburi de fotbal. Până în prezent, Nordensa a încheiat parteneriate cu peste 20 de cluburi şi academii de fotbal din Europa, America de Nord şi Japonia, printre ele figurând nume importante precum Real Zaragoza, Standard Liege, Flyeralarm Admira, Dinamo Bucureşti, Dinamo Tbilisi, ETO Gyor, DAC sau Kawasaki Frontale.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR