Business Internaţional

Bicicleta pentru venit la muncă, tacâmuri aduse de acasă, economie la curent: cu vistieria goală, China impune o viaţă frugală funcţionarilor publici

Bicicleta pentru venit la muncă, tacâmuri aduse de...

Autor: Catalina Apostoiu

25.04.2024, 23:19 6408

Când Partidul Comunist chi­nez a alertat oficialii că trebuie să se obişnuiască să-şi strângă curelele pun­gii ani la rând de-acum încolo, reac­ţia acestora a fost una rapidă, scrie The Wall Street Journal. Fiecare bănuţ care a putut fi economisit a fost economisit.

Un birou de statistică din provin­cia Yunnan le-a cerut angajaţilor să nu seteze termostatele sub 26 de gra­de C în vară. Autorităţile din altă pro­vin­cie le-a cerut agenţiilor guverna­men­tale să-şi reducă achiziţiile de noi echi­pamente prin repararea şi refolo­sirea birourilor, scaunelor şi compu­te­relor. Cele din Yibin le-au cerut o­fi­cialilor să-şi tipărească documente­le de rutină pe hârtie de mai slabă calitate.

Finanţele guvernelor locale din China sunt copleşite de datorii uriaşe de ani întregi, însă trei ani de eforturi disperate de controlare a pandemiei au golit vistieriile în multe regiuni. În ultimele luni, două agenţii majore de rating de credit şi-au redus perspec­tivele privind ratingul de credit al Chinei la negativ de la stabil.

Amploarea campaniei de austeri­tate reflectă măsura în care noile rea­lităţi economice din China reverbe­rează în întreaga ţară. Creşterea anemică şi slăbirea pieţei locurilor de muncă au lovit puternic o mare parte a populaţiei, de la oameni de rând la angajaţi de la stat, forţându-i pe mulţi să se obişnuiască să se descurce cu mai puţin.

Liderul chinez Xi Jinping a lansat campania de frugalitate în 2019 ca parte a unor eforturi de reducere a risipei din sectorul public. Mai apoi însă, Beijingul a dat amploare aces­teia în decembrie, transmiţând oficia­lilor să îmbrăţişeze măsurile de reducere de costuri pe termen lung.

În ultimele săptămâni, multe auto­rităţi locale au emis directive de­taliate cu privire la cum toată lumea se poate „obişnui să trăiască frugal“, spunând angajaţilor să facă economii prin utilizarea transportului în public, achiziţionarea de articole de papetă­rie mai ieftine. Alţii au impus funcţio­narilor să-şi reducă numărul călăto­riilor de muncă.

Deşi campania de austeritate nu va diminua probabil presiunile fiscale, mesajele acesteia servesc unui scop politic.

„Vorbesc despre lucruri mici când ar trebui să se concentreze pe soluţionarea lucrurilor importante“, arată Christine Wong, expert în finanţele publice chineze. Campania de frugalitate reprezintă practic o „recunoaştere a crizei de bani şi arată de asemenea că sectorul public suportă o parte a durerii“.

Oficialii şi presa de stat au întărit mesajul cu apeluri la patriotism, spunând funcţionarilor publici că frugalitatea înseamnă loialitate şi că economiile vor ajuta la finanţarea de proiecte pentru binele oamenilor obişnuiţi şi care vor ajuta China să avanseze.

Autorităţile de stat au indicat de asemenea că frugalitatea este o tradiţie culturală şi revoluţionară, atrăgând atenţia asupra vieţilor simple ale liderilor din trecut şi remarcând că Mao Zedong de exemplu şi-a peticit pijamalele de 73 de ori, iar un alt lider, Chen Yun, a folosit aceeaşi servietă timp de 62 de ani.

Campania de austeritate nu se va solda decât cu economii modeste, iar în „marea schemă a lucrurilor, aceasta nu contează prea mult“, arată Tianlei Huang de la Peterson Institute for International Economics. Guvernul trebuie în continuare să identifice căi de a-şi folosi banii mai eficient.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO